Eric Dietz & Rick Pardoel
Hightech Highgreen
18 februari 2021
Een Brainport zonder brains, dat kan niet. En knappe denkers en makers stellen steeds hogere eisen aan hun leefomgeving. In een serie interviews verkent Landschapslaboratorium Hightech Highgreen hoe bedrijven en overheden denken over (samen) investeren in landschap, om daarmee het vestigingsklimaat te verbeteren aan de Groene Corridor. Eric Dietz en Rick Pardoel, CEO en director Logistic, Strategy & Development bij pakketservice DPD Nederland, benadrukken aandacht voor je directe omgeving, ook als multinational, en het belang van een license to operate. Het mag best een beleving zijn, zoals een openbare mountainbikeroute dwars door je sorteercentrum.
Kans is groot dat u recent een online aankoop of ander pakketje hebt ontvangen, dat werd afgeleverd door DPD. De multinational wil hierbij ‘midden in de samenleving’ staan, en probeert daarom voorloper te zijn in groene distributie, emissie loos rijden en circulaire ketens. In de regio Rotterdam, Den Haag, Parijs en Lissabon rijden DPD-busjes rond die de luchtkwaliteit meten en de data vrij ter beschikking stellen aan de inwoners. De bedrijfsstrategie, van aandacht voor de directe omgeving, is internationaal de praktijk bij DPD, en best-practices worden gedeeld, maar de invulling is steeds lokaal. Zo ook in de DPD vestiging op bedrijventerrein Westfields in Oirschot. De Groene Corridor is voor het bedrijf een aansprekend concept waarin ze graag mede investeren.
“Als grote logistieke speler moet je je medewerkers gelukkig houden. Dat kan alleen als je ook de omgeving op een hoog niveau houdt. […] Rond ons gebouw moet er meer zijn dan alleen asfalt en een strakke grasmat.”
Nieuwe generatie werknemers
Sinds de pandemie ziet Pardoel veel meer medewerkers ommetjes maken en wandelen. Zelfs nu de nieuwigheid van het gebouw er na een jaar wel af is, zet die trend door. De groene omgeving is aantrekkelijk voor personeel, weet hij, vooral hoger opgeleiden. De nieuwe generatie medewerkers is trots op hoe hun bedrijf investeert in landschapsprojecten, en verwacht ook eigenlijk niet anders. Zo betaalde DPD mee aan een kunstwerk in de Groene Corridor – de Loopgraaf voor de Vrede, en legde het een vijver aan met zitjes en wellicht in de toekomst nog een platform – publiek toegankelijk. In een stukje bos op Westfields kunnen medewerkers een ommetje van 25 minuten maken of hun overleg lopend doen, vergelijkbaar met een campusomgeving. DPD wil zich bij de doorontwikkeling van Westfields, in overleg met de buren, blijven inzetten voor een duurzame inrichting van een hoog niveau. “Voor Westfields is hopelijk geen herontwikkeling nodig over een paar decennia. We zouden graag zien dat de openbare ruimte continu aangepast en verbeterd blijft worden in de komende 50 jaar: architectuur steeds op een hoger niveau, groene inrichting, meubilair en fietsvoorzieningen.”
License to operate
Logistieke bedrijven zoals DPD liggen sinds een aantal jaar onder het vergrootglas van de ‘verdozingsdiscussie’ in Nederland. Dit is een extra reden voor het bedrijf om zorgvuldig met de directe omgeving om te gaan en extra te investeren in de kwaliteit van de ruimtelijke oplossingen van het complex. Dietz: “Online kopen is een gegeven, zeker nu met Covid-19, maar de nodige waterberging bij een grote loods had voor de laagste kosten onder het parkeerterrein opgelost kunnen worden, maar DPD koos voor het aanleggen van de vijver met daarnaast een gestapelde parkeergarage. Het bedrijf heeft wat dit soort initiatieven betreft een voorbeeldfunctie in het gebied, en laat zien dat het goed is mee te koppelen – ook financieel – bij een grote ruimtelijke ontwikkeling.
Bootcamp
Er zijn ideeën om samen met Defensie in het naastgelegen gebied bootcamproutes te ontwikkelen, die de werknemers kunnen gebruiken. Douche en omkleedfaciliteiten zijn al aanwezig bij DPD, en kunnen sporten in pauze of na het werk stimuleren. Dietz denkt hierbij ook nog graag terug aan zijn Parijs-Dakar trips, waarvoor hij met zijn 4×4 stiekem oefende op het tankcircuit bij de Oirschotsedijk en waar het leger hem uit de modder moest lostrekken. Tijdens de ontwerpfase van het sorteercentrum had hij nog het idee om een mountainbikeroute dwars door het sorteercentrum te loodsen. Dat bleek iets te complex om te realiseren, maar het idee van een luchtbrug – waarvandaan wandelaars iets kunnen zien van het sorteerproces – staat bij de geplande uitbreiding weer op de agenda.