Open oproep: stad x land x snelweg
De inschrijving is officieel geopend!
09 september 2025
Neem jij de afslag meerwaarde?
Voor de open oproep 'stad x land x snelweg' zijn we op zoek naar ontwerpers die zich willen buigen over brede welvaart in de stedelijke snelwegzone van de A12. De inschrijving staat open tot 24 september 12:00. Meer informatie over het project en de procedure hieronder.
Inleiding
Van oktober 2025 tot juni 2026 loopt het ontwerpend onderzoek voor de A12-zone van de Rotte tot Malieveld genaamd stad x land x snelweg. Het ontwerpend onderzoek richt zich op de vraag hoe verstedelijkingsscenario’s voor de lange termijn een optimale relatie tussen integrale ruimtelijke ontwikkeling en het mobiliteitsnetwerk van de A12 teweeg kan brengen. Ofwel: het beter verweven van stad en snelweg. Door het combineren van verstedelijkings- en mobiliteitsvraagstukken met maatschappelijke en ecologische waarden, zoeken we vernieuwende perspectieven en methodes voor verbetering van de A12-zone.
Dit is de tweede fase van ons onderzoek naar dit thema. De eerste fase heeft geleid tot de publicatie Afslag Meerwaarde en het lanceren van het Kennis- en Innovatieplatform Stedelijke Snelwegen en Ruimtelijke Ontwikkeling. Deze eerste fase met de publicatie en het platform vormt het startpunt van dit verdiepende onderzoek. In deze nieuwe fase zoeken we naar een herijking van de eerder bepaalde waardensets en een verdieping van het ontwerpend ontwikkelen.
Het doel is om een haalbaar maar ook innovatief toekomstbeeld voor de A12-zone in 2075 te ontwikkelen, via backcasting terug naar de huidige situatie, waarin visie, ontwerp en uitvoerbaarheid hand in hand gaan. Hierin zijn dus niet alleen de juiste ontwerpmaatregelen van groot belang, ook koppeling met baathebbers en investeerders is een belangrijke stap. Hierbij wordt er ook nauw samengewerkt met Rebel Group als reken- en reflectiepartner. In die samenwerking worden de economische, maatschappelijke en uitvoerbaarheidseffecten van de ontwerpmaatregelen gewogen.
Vind jij het leuk om je te verdiepen in de A12-zone en met ontwerpend ontwikkelen aan de slag te gaan? Meld je dan aan! Meer informatie over de procedure en inschrijfeisen vind je hieronder.
Procedure
Gezien de lengte van het proces en verschillende stappen die tijdens het ontwerpend onderzoek meegenomen worden willen we jullie alvorens het inschrijven op de hoogte brengen van deze stappen. Hieronder vallen ook een aantal verplichte bijeenkomsten, in de lijst vallen die onder stap 5 en 6.
- Inschrijven is mogelijk via een mail met benodigde inschrijfeisen aan vera.kuipers@deltametropool.nl.
- Deadline voor inschrijven is 24 september 2025 12:00. Let op! Dit is echt het aller laatste moment dat de inschrijving opgestuurd kan worden. Alle inschrijvingen die hierna aangeleverd worden vallen automatisch af.
- De beoordeling van de inzendingen valt onder de verantwoordelijkheid van de projectgroep, hierin nemen plaats:
- Ateliermeester van Vereniging Deltametropool
- Onafhankelijke projectmanager
- Vertegenwoordigers stedenbouw en strategie gemeentes Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer
- Vertegenwoordiger Strategie Mobiliteit Ministerie Infrastructuur & Waterstaat
- Vertegenwoordiger Stichting Kennisgebiedsontwikkeling
- Professor Integraal Design & Management Technische Universiteit Delft
- Op 26 september wordt de selectie van de ontwerpteams bekend gemaakt, via een persoonlijke e-mail aan de gekozen bureaus en de website www.deltametropool.nl.
- De startbijeenkomst vindt plaats op donderdag 02 oktober 2025 van 14:00 – 17:00 in Het Nieuwe Instituut. Dit is een interne bijeenkomst met deelnemers van het ontwerpend onderzoek. Hier ontvangen de gekozen bureaus vooraf meer informatie over.
- De 2e kennismaking en opstelling waardenkader met externe partners vindt plaats op 09 oktober 2025 van 14:00 – 17:00 op een nader te bepalen locatie in het ontwerpgebied.
- Vanaf 09 oktober 2025 start het gezamenlijke ontwerpend onderzoektraject.
- De eindpresentaties van het ontwerpend onderzoek worden gepland als publieke bijeenkomst in de week 20 (de week van 11 mei 2026).
inschrijfeisen
Er wordt gewerkt in ontwerpteams. Meer informatie over hoe de bureaus en ontwerpteams beoordeeld worden staat onderaan deze pagina onder het kopje ‘beoordelingscriteria’.
Inschrijfopties:
- Je schrijft je in als ontwerpteam gevormd binnen 1 bureau.
- Je schrijft je in als ontwerpteam gevormd door meerdere bureaus.
- Je schrijft je in als ontwerpbureau zonder ontwerpteam. De selectiecommissie zal in dat geval een koppeling van bureaus maken om een ontwerpteam te vormen.
Graag lezen we in je motivatie waarom voor de gekozen optie is gekozen.
De inschrijfeisen verschillen per ontwerpbureau en per ontwerpteam. In het geval van optie 2 zal elk ontwerpbureau de inschrijfeisen van het ontwerpbureau aan moeten leveren, maar worden de inschrijfeisen voor het ontwerpteam als een gezamenlijk product aangeleverd.
Inschrijfeisen voor elk ontwerpbureau:
- Naam bureau, discipline (kan ook meerdere), naam en e-mailadres van contactpersoon.
- Porfolio met 3 relevante projecten. Maximaal 1A4 per project met een inhoudelijke en procesmatige beschrijving van de relevantie met het project.
Inschrijfeisen per ontwerpteam of als er nog geen team gevormd is, per ontwerpbureau:
- Motivatie, ervaring en visie op de opgave. Maximaal 2A4.
- Bewijs van capaciteit in relatie tot eindproducten en budget, met een teambeschrijving en CV’s van de teamleden die aan het project zullen werken, van maximaal 1 A4 per teamlid.
eindproducten
Om inzicht te geven in de verwachte resultaten hebben we de eindproducten die per ontwerpteam opgeleverd moeten worden zo duidelijk mogelijk gedefinieerd. Hier kan eventueel een kleine verschuiving in ontstaan door de combinatie van expertises van ontwerpbureaus.
Eindproducten per ontwerpteam (in volgorde van oplevering):
- Lagenanalyse van de volledige A12 zone Rotte – Malieveld met zicht tot 2075 met de opgehaalde waarden en belangen erin verwerkt.
- Een verstedelijkingsscenario voor 2 deelgebieden inclusief per gebied sprekende visualisaties van de toekomstige situatie. Er is een ruimtelijke uitwerking, een financiële en in de tijd via backcasting.
- Vergelijking met scenario’s van de andere ontwerpteams om te komen tot betere keuzes per scenario.
- Integratie en uitwerking van de scenario’s via ‘ontwerpend ontwikkelen’ met ontwerpmaatregelen en per maatregel een planningssuggestie en een strategie voor bekostiging inclusief investerende partijen.
- Reflectie met de belanghebbenden op het effect van de ontwerpmaatregelen op de ruimtelijke kwaliteitsmatrix van de betreffende zones.
- Geannoteerde eindpresentatie in pdf-formaat geschikt voor algemeen publiek die op zichzelf begrijpelijk is en voor toekomstige trajecten gebruikt kan worden.
Beoordelingscriteria
Na inschrijvingen ontvangen alle leden van de selectiecommissie de inschrijvingen en een beoordelingsformulier. Hierbij worden het portfolio, motivatie en visie en de capaciteit ten opzichte van de eindproducten en budget naast elkaar gelegd.
Puntenverdeling beoordelingscriteria:
- 40 van 100 punten: Portfolio met 3 relevante projecten, max 1 A4 per project
- 25 van 40 punten: inhoudelijke relevantie met het ontwerpend onderzoek
- 15 van 40 punten: procesmatige relevantie met het ontwerpend onderzoek
- 40 van 100 punten: Motivatie en visie op de opgave in max 2 A4, antwoord gevend op in ieder geval de volgende vragen:
- 10 uit 40 punten: Welke motivatie en visie is er voor het werken aan de combinatie van stad, land(schap) & snelweg?
- 10 uit 40 punten: Welke motivatie en visie is er op het maken van vestedelijkingsscenarios via backcasting vanaf het jaar 2075?
- 10 uit 40 punten: Wat is de visie op het ontwerpen aan een complex systeem met diverse baathebbers in meerdere workshops en discussies?
- 10 uit 40 punten: Welke motivatie/ervaring/visie is er voor de samenwerking met een rekenbureau die van een businesscase een valuecase maakt?
- 20 van 100 punten: Inschatting van voldoende capaciteit voor het project in relatie tot het budget (€25.000 excl. BTW per ontwerpteam) en op te leveren producten.
De hoeveelheid gekozen ontwerpteams en ontwerpbureaus is afhankelijk van de inschrijvingen. Er kunnen drie monodisciplinaire teams gekozen worden, drie multidisciplinaire teams of een combinatie van mono- en multidisciplinaire en monodisciplinaire teams. We kijken hiervoor naar score aan de hand van de beoordelingscriteria; de samenhang en aanvulling tussen de ingeschreven ervaringen; en de disciplines van de bureaus.
Tenslotte willen we ook de optie aanbieden om je als consortium aan te melden. Hierover zullen we dan samen in overleg gaan tussen de inschrijfdeadline en de startbijeenkomst. De aanmelding als een consortium betekent dat je een ervaren multidisciplinair ontwerpteam bent dat meerdere scenario’s uitwerkt en hiermee het gehele gebied in ogenschouw neemt.
vragen of opmerkingen
We zien jullie reacties tegemoet en kijken ernaar uit jullie perspectieven op de A12 te leren kennen.
Zijn er naar aanleiding van deze open oproep nog vragen of opmerkingen? Benader dan Vera Kuipers of Paul Gerretsen van de Vereniging Deltametropool.